Doe de postcodecheck

Glasvezel, ook voor u?

Vragen?

Het gebied: Het buitengebied van Westerwolde en Stadskanaal


  • Alle adressen die van Mabin Groningen een brief hebben gehad in mei 2020. Doe de postcodecheck om te kijken of uw woning in aanmerking komt


  • Mabin Groningen heeft de afgelopen periode veel vragen gekregen van bewoners uit het buitengebied voor een glasvezelverbinding, gezien het vele thuiswerken en de behoefte aan goede stabiele internetverbindingen in deze tijd. Vanwege deze vragen heeft Mabin Groningen besloten om nog eenmalig gedurende de periode 26 mei tot en met 23 juni 2020 een collectieve actie te doen.


  • De adressen die nu een brief gekregen hebben zijn de adressen waar we al voorbereid zijn voor aanleg, doordat de vezels al vlak voor de deur langs lopen.

Over glasvezel


  • Glasvezel kan oneindige snelheden aan. Het netwerk dat wij aanleggen kan alle snelheden aan, ook naar de woning. De apparatuur is nu al geschikt voor snelheden tot 1Gb/s naar uw woning, maar dit kan in de toekomst verhoogd worden. Hiervoor hoeven we het glasvezelnetwerk niet aan te passen. De snelheid die u straks thuis heeft, hangt af van de serviceprovider en het dienstenpakket dat u kiest.


  • De internetsnelheid van glasvezel is vele malen hoger dan uw huidige verbinding. De huidige internetverbindingen hebben de eigenschap dat er een significant verschil zit tussen de uploadsnelheid en de downloadsnelheid. Meestal is de uploadsnelheid bij de telefoonlijn is deze ongeveer 20% van de downloadsnelheid. Dat heeft tot gevolg dat uw verbinding veel meer tijd nodig heeft om te uploaden. Het uploaden van bestanden zoals foto’s gaat een stuk langzamer. Maar het is ook van belang bij het gebruik van camera’s en andere beeldverbindingen, de kwaliteit wordt minder als er een lage uploadsnelheid is. Met glasvezel kunt u bestanden up- en downloaden met dezelfde hoge snelheid, waardoor u geen last heeft van dit soort problemen. Een ander groot voordeel is dat iedereen zijn eigen verbinding van de woning tot aan de apparatuur van de dienstenleverancier krijgt. Hierdoor is uw verbinding stabieler. Bovendien is een glasvezelnetwerk niet gevoelig voor weersomstandigheden en nagenoeg storingsvrij. Al met al is een glasvezelnetwerk zeer stabiel met een hoge kwaliteit van levering. Dit blijkt ook uit diverse metingen van de Consumentenbond.


  • Glasvezel biedt veel mogelijkheden voor zorg en beveiliging op afstand. Hoewel u dat op dit moment wellicht nog niet nodig heeft, kan dat er in de toekomst voor zorgen dat u langer thuis kan blijven wonen. Een snelle glasvezelverbinding draagt bovendien bij aan de verkoopbaarheid van uw woning. Een fijne gedachte als u nog eens wilt verhuizen.


  • Een glasvezelaansluiting is veel minder storingsgevoelig dan uw huidige verbinding. Invloeden van buitenaf, zoals kou of een flinke storm, hebben geen invloed op uw glasvezelverbinding. Dat maakt een glasvezelaansluiting dus een stuk betrouwbaarder. Uw verbinding fluctueert daardoor niet in snelheid en uw verbinding blijft heel stabiel. Daarnaast bevat een glasvezelnetwerk veel minder componenten dus daardoor kunnen er ook veel minder zaken defect raken.


  • U kunt alle apparatuur aansluiten die met internet verbonden kan worden. Denk daarbij aan televisies, home theater sets, game consoles (XBOX, Playstation etc.), internetradio, Apple TV en zogenaamde smart home systemen zoals slimme thermostaten. Maar ook laptops, tablets, PC’s en alle andere apparatuur die wifi heeft of die u met een stekker op een modem kunt aansluiten. Ook kunnen de meeste bewakingscamera’s en aangesloten worden (let wel op de classificatie). Daarnaast kunt u ook denken aan hulpapparatuur voor thuiszorg, ouderenzorg en medische apparatuur. Eigenlijk alles dat u kunt verbinden met het internet (via wifi of een kabeltje) kan worden aangesloten op de glasvezelverbinding.


  • Ja, maar het verschilt per aanbieder en abonnement hoeveel televisies u kunt aansluiten. Bij de meeste particuliere pakketten kunt u circa 3 of 4 televisies aansluiten.


  • Als u een dect-systeem heeft kan dit zeer waarschijnlijk wel. Voor andere systemen zult u waarschijnlijk aanpassingen moeten doen. De serviceprovider heeft daar meer informatie over


  • Het glasvezelmodem van de provider wordt vlak naast de glasvezelaansluiting geplaatst. Houd er wel rekening mee dat er een stopcontact aanwezig moet zijn om het modem aan te sluiten.


  • Glasvezel biedt volop voordelen voor zakelijk gebruik. Het is het middel dat een goede verbinding waarborgt voor thuiswerken in deze Covid-19 tijden. Niet alleen kunt u razendsnel en veilig internetten via een betrouwbaar netwerk, ook zijn de uploadsnelheden bijzonder hoog. Dat betekent dat u eenvoudig gebruik kunt maken van clouddiensten, videoconferencing, thuiswerkapplicaties, het delen van grote bestanden, maar ook beveiliging en zorg op afstand. Een ander groot voordeel is dat het glasvezelnetwerk klaar is voor het toenemend dataverkeer door toekomstige ontwikkelingen, zoals smart farming, 3D-beeldbellen en zorg op afstand.


  • Nee, daar bent u niet mee geholpen. 4G en 5G zijn met oog op toekomstig dataverbruik geen lange termijnoplossingen voor een particuliere of zakelijke verbinding. 4G biedt snelheden van gemiddeld maximaal 20 Mb/s aan. 5G zal sneller zijn, nu ongeveer 10%, maar zal in het buitengebied maar beperkt uitgerold worden. Daarnaast is het effect vanwege het kleine bereik van de echt snelle frequentie zo weinig, dat de snelheidsverhoging in het buitengebied vrij klein zal zijn. De gemiddelde snelheid bij onze serviceproviders ligt vele malen hoger. De internetsnelheden die via glasvezel geleverd worden beginnen vanaf 100 Mbit/s en sommige providers bieden zelfs al abonnementen aan met snelheden van 1.000 Mbit/s.

    • Glasvezel is het allersnelste en blijft dat nog heel veel decennia.
    • Draadloze technieken (zoals 4G en 5G) zijn veel minder stabiel.
    • Glasvezel is op lange termijn een duurzamere investering.
    • Bij 4G en 5G deelt u de bandbreedte met anderen. Meer gebruikers op het netwerk met veel datagebruik betekent lagere snelheden.

Inschrijven voor glasvezel


  • U betaalt een vastrechtvergoeding voor de aanleg van het glasvezelnetwerk. Deze vergoeding is noodzakelijk, door de hoge kosten van de aanleg van glasvezel in het buitengebied. Zonder deze bijdrage van de bewoners kan glasvezel niet aangelegd worden.


  • De kosten van de glasvezelaansluiting worden pas in rekening gebracht nadat de aansluiting in uw woning opgeleverd is.


  • Na 23 juni kan u nog steeds glasvezel krijgen, maar dan op individuele basis. Hiervoor gelden dan weer de oude voorwaarde van minimaal € 2.500,-- per aansluiting.


  • Nee, dat kan niet. U moet naast de eenmalige vastrechtvergoeding voor glasvezel ook minimaal het eerste jaar een abonnement van een serviceprovider afnemen. Wij werken op dit moment samen met 5 serviceproviders, maar later zullen ook andere serviceproviders hun diensten gaan leveren, waaronder KPN en T-Mobile en meer dan 10 andere providers. Dit wordt verwacht in 2021. U kunt het abonnement eventueel na een jaar opzeggen. Indien u voor de levering van de glasvezel geen abonnement heeft afgesloten bij een serviceprovider, dan betaalt u eenmalig €250,- activatiekosten extra. Hierna is de glasvezel alsnog opgeleverd en kunt u op een later moment een abonnement afnemen, zonder extra kosten aan Mabin Groningen.


  • Als u kopers heeft voor uw woning voordat u de vastrechtvergoeding moet betalen, dan kunt u met de kopers overleggen wie deze vergoeding betaalt. Als uw huis te koop staat tijdens de campagne en u heeft nog geen (potentiele) kopers, is het toch raadzaam om te kiezen voor glasvezel. Uw woning wordt hierdoor namelijk meer waard en beter verkoopbaar. De vastrechtvergoeding is in die zin een goede investering die zich terugverdient.


  • Nee, u betaalt tijdens de campagneperiode geen extra kosten. Doordat de campagne wordt gevoerd op basis van collectieve inschrijvingen, is de prijs voor iedereen gelijk. U hoeft daarom geen speciale hoge aanlegkosten per meter te betalen.


  • Dit kan eenvoudig via onze website. U wordt gevraagd om enkele gegevens zoals adres en contactgegevens. U kiest tijdens het inschrijven ook hoe u de vastrechtvergoeding wilt betalen. U kunt deze vergoeding namelijk eenmalig afkopen of u betaalt in twee delen. Na het inschrijven voor de glasvezel meldt u zich aan bij een van de serviceproviders en maakt u een keuze voor een abonnement om uw glasvezel te activeren. Naast het inschrijven via de website, kunt u ook op andere manieren met ons in contact komen. Op de homepage vindt u alle mogelijkheden van contact. Het team van Mabin Groningen staat daar voor u klaar om u te helpen met vragen en het inschrijven.

Planning


  • Na de campagne die eindigt op 23 juni 2020 zullen wij zo spoedig mogelijk starten met de aanleg. We spreken dan over een termijn van enkele weken De globale planning is dat u binnen 3 tot 10 weken uw glasvezelverbinding heeft.

Aanleg


  • Na uw inschrijving zal er contact met u worden opgenomen door de aannemer en zal de aanleg binnen 3 tot 10 weken gerealiseerd worden.


  • FTU komt in principe in de meterkast. Indien dit niet kan of een andere locatie in de woning is beter, dan kan een andere locatie in overleg met de aannemer worden afgesproken.

Diensten en providers


  • Nee, Mabin Groningen is enkel de eigenaar van het netwerk en zorgt voor de aanleg en onderhoud van het netwerk. Het glasvezelnetwerk dat wordt aangelegd is een open netwerk, dat wil zeggen dat alle providers die hun diensten over het netwerk willen en kunnen aanbieden welkom zijn. Dit zorgt ervoor dat u als bewoner een grote keuzevrijheid heeft en altijd kunt overstappen naar een andere provider. U kunt bij een van de serviceproviders terecht om een abonnement af te nemen. Het specifieke aanbod, zoals snelheden en televisiepakketten, verschilt per provider.


  • U maakt een keuze welke serviceprovider met welk pakket het beste bij uw situatie past, bij de serviceproviders die op onze website staan. U kunt u pas inschrijven bij een van onze serviceproviders nadat u bent ingeschreven voor glasvezel bij Mabin Groningen.


  • Klik hier

    om het aanbod van serviceproviders te bekijken.


  • Ja, om een glasvezelaansluiting te krijgen is het afnemen van een abonnement bij een van de serviceproviders verplicht. U kunt dit abonnement na een jaar opzeggen. Indien u het abonnement na een jaar opzegt, blijft de glasvezelaansluiting behouden. Indien u zich voor de levering van de glasvezel nog niet heeft aangemeld bij een serviceprovider, zullen wij u naast de vastrechtvergoeding activatiekosten van € 250,- in rekening brengen. De glasvezelaansluiting is dan opgeleverd en u kunt op een later moment alsnog gebruikmaken van de glasvezelaansluiting door een abonnement af te nemen.


  • Het afnemen van diensten bij een serviceprovider is het eerste jaar verplicht. Als u geen abonnement afneemt, dan betaalt u de activatiekosten van glasvezel ter hoogte van € 250,-. De activatiekosten dienen als compensatie voor het niet afnemen van een abonnement. De glasvezel wordt dan alsnog opgeleverd.


  • Wij adviseren uw huidige abonnement pas op te zeggen als uw glasvezelverbinding werkt en uw abonnement geactiveerd is. Zo voorkomt u dat u een periode zonder televisie, internet en/of telefonie komt te zitten. Verder is het verstandig om in deze periode geen nieuw abonnement af te nemen bij uw provider en niet in te gaan op een speciale actie. Nieuwe abonnementen hebben vaak een opzegtermijn van een jaar. Dit zou ervoor kunnen zorgen dat u een periode dubbele kosten maakt. Na het eerste jaar is de opzegtermijn een maand. Uw huidige abonnement heeft vaak ook een opzegtermijn van een maand.


  • De serviceproviders zijn landelijke partijen en leveren in heel Nederland glasvezelabonnementen. Zij bieden hun diensten aan voor zeer concurrerende tarieven. Wij raden u aan om uw huidige maandelijkse kosten goed onder elkaar te zetten en dit te vergelijken met het aanbod van de providers. Vergeet hierbij niet de kosten voor een schotel of Digitenne ook mee te nemen.


  • De diensten worden geleverd door de serviceproviders die op deze website vermeld staan. Op hun websites kunt u de diensten en bijbehorende tarieven bekijken die zij over glasvezel aanbieden. Op dit moment kunt u nog niet met uw postcode en huisnummer een dienst aanvragen. U kunt uiteraard op de websites van de providers de tarieven vinden. U kunt ook gebruik maken van een postcode waar al glasvezel is aangelegd en waar al deze providers actief zijn. Gemiddeld genomen gaat het om maandbedragen vanaf € 52,50 tot € 80,- voor de alles-in-1 pakketten.


  • Dat kan. U neemt dan een dienstenpakket af met alleen internet of een dienstenpakket met internet + bellen bij de serviceprovider van uw keuze. U moet dan wel uw abonnement bij Canal Digital aanhouden en de televisie met de schotel verbonden houden. Meestal is deze optie duurder dan een alles in 1 pakket bij een serviceprovider.


  • Vrijwel alle serviceproviders bieden naast een alles-in-1-pakket ook de mogelijkheid om een internetabonnement af te sluiten of hebben een internet + bellen abonnement.


  • Ja, in een aantal gevallen kan dit. Als u nu een e-mailadres hebt van KPN en u blijft bij een van de KPN-providers, zoals Solcon, dan kunt u uw emailadres ook meenemen. Als u overstapt naar een andere provider dan bestaat de kans dat het e-mailadres komt te vervallen. Sommige providers bieden dan wel de mogelijkheid om het aan te houden, maar vragen daar een vergoeding voor. Alle provider-onafhankelijke e-mailadressen zoals Hotmail en Gmail blijven natuurlijk ook gewoon werken.

Overige